Hoeveel kost dat, hoeveel tijd ben ik kwijt en wat levert het mij morgen op?

Als ik organisaties vertel over MVO, probeer ik deze vraag altijd voor mezelf te beantwoorden voordat deze wordt gesteld. Ik zie het mijn gesprekspartners namelijk denken! Het woord MVO gaat nogal eens gepaard met een diepe zucht bij de ondernemer. En als de vraag wel wordt gesteld, kijk ik daar niet meer van op. Want waarom zou een organisatie ons kunnen gebruiken als de zaken gaan zoals ze altijd gaan en niets veranderd hoeft te worden? Het was immers Einstein die zei: If you do what you always did, you will get what you always got”. Nou juist, omdat dat voor bedrijven die ‘stil’ blijven staan niet op gaat.

Ik vraag me af of bedrijven die niet met de MVO-flow meegegaan of weigeren om zaken anders op te pakken als de markt om hun heen dat wel doet, over een aantal jaar nog bestaan. Uiteraard zal het merendeel van de organisaties meegaan met de veranderingen in de markt, zeker als deze worden ingegeven door wet- en regelgeving, zoals het betalen voor het plastic tasje, minder papier, meer digitaal etc. Maar wat nu als deze relatief kleine veranderingen die geleidelijk plaatsvinden niet genoeg zijn om die vertrouwde opdrachtgever, die goed is voor een groot gedeelte van je omzet, te behouden, omdat hij toch een keer kiest voor een andere partij?

Bedrijven die ook daadwerkelijk ondernemen naar hun MVO beleid hebben een streepje voor en kunnen zich op dit moment nog steeds onderscheiden in hun branche. Onderscheiden door net iets andere producten of diensten of door hun organisatie op een andere manier neer te zetten. Wat op dit moment ‘MVO’ is, is over een aantal jaar onderdeel van ‘normaal’ zaken doen. Bedrijven die stilstaan, concurreren hierdoor zichzelf de markt uit. Wat wij bij Mvopunt doen is vertellen wat MVO is en op welke wijze MVO kan werken voor jouw organisatie. Hierdoor kun je in ieder geval ‘bij’ blijven, maar beter nog: voorop lopen, maar nog het allerbelangrijkste: dat je enthousiast wordt om met MVO aan de slag te gaan.

En om terug te komen op de vraag: ‘hoeveel kost dat, hoeveel tijd ben ik kwijt en wat levert het mij morgen op? Stel jezelf dan de vraag: wat kost het me eigenlijk als ik niks doe?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *