Mvopunt stond afgelopen week op de Vakbeurs Facilitair in Utrecht. Hier hielden wij een presentatie over MVO en de MVO-zelftest. Bekijk de presentatie en de zelftest hier.
Tijdens de presentatie illustreerden we met voorbeelden vanuit de beurs dat we met techniek ontzettend ver zijn, maar nog steeds voor wereldwijde issues staan. Want: hoe komt het dat niet iedereen de beschikking heeft over schoon drinkwater? Dit is een van de grootste problemen die we technisch kunnen oplossen, maar maatschappelijk een uitdaging vormt. Door als organisaties te gaan samenwerken en over de grenzen van ons bedrijventerrein heen te kijken kunnen we veel meer betekenen voor de wereld om ons heen en ook dit probleem aanpakken.
Kernboodschap van onze presentatie is dat MVO (veel) breder is dan energiebesparing en duurzaamheid. Dit is slechts één van de 7 kernthema’s vanuit de ISO:26000, de internationale norm voor MVO. Om dit te illustreren hebben we de zelftest gemaakt. In deze matrix staan op de horizontale as de zeven kernthema’s en op de verticale as allerlei mogelijke stakeholders. U kunt als organisatie elke MVO actie; van inkoop van koffie & thee tot schoonmaak en afvalverwerking invullen. Hiermee creëert u een overzicht en wordt in één oogopslag duidelijk op welke thema’s jouw acties en maatregelen de meeste nadruk hebben en wat misschien nog onderbelicht blijft. Ook blijkt uit deze matrix welke actie voor welke doelgroep bedoeld is. Hiermee krijg je inzicht in mogelijke communicatiestromen. Is dubbelzijdig printen nog wel interessant om over te communiceren? Voor wie doe je dat eigenlijk?
Vragen over de zelftest? Mvopunt helpt u graag bij het invullen van deze matrix als opstap naar de MVO-spiegel. Wilt u meer weten? Neem dan contact met ons op.