Nog een wereld te winnen met MVO in de zorg

April 2014 – Wie is binnen een zorginstelling verantwoordelijk voor MVO? Met deze vraag lopen wij al een tijdje rond en om hier concreet antwoord op te krijgen, voerden twee studentes van de HAN afstudeerrichting Marketing en Communicatie afgelopen maanden een onderzoek uit bij Mvopunt. Voor de studentes waren de resultaten van hun onderzoek zo mager, dat zij op zoek moesten naar een andere sector om hun onderzoek af te ronden, maar voor ons waren de beperkte resultaten zeer waardevol. Een conclusie die wij namelijk hebben getrokken is dat in de bevraagde zorginstellingen geen (specifiek) MVO verantwoordelijke is aangewezen (of dit is niet bekend binnen de organisatie). Daarnaast kon de term MVO lastig worden geplaatst binnen de organisatie, duurzaamheid daarentegen is beter bekend en werd in een aantal gevallen geplaatst bij energie en milieu.

Deze resultaten hebben ons tot denken gezet. Want waarom leeft Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen nog niet binnen de zorg? Heeft dit enkel te maken met de terminologie en leeft MVO wel in andere bewoordingen, zoals duurzaamheid? Of heeft dit te maken met andere prioriteiten? Ons is duidelijk geworden dat de ‘aanvliegroute’ naar MVO in de zorgsector een geheel andere moet zijn dan bij de industrie, zakelijke dienstverlening of andere gelijksoortige hardcore commerciële ondernemingen die wij al hebben geadviseerd. Maar wat is deze aanvliegroute dan?

De missie van Mvopunt is om de mogelijkheden van maatschappelijk verantwoord ondernemen in organisaties zichtbaar te maken. Wij zien de zorgsector als uitdaging. Dit jaar gaan wij ons actief inzetten binnen de zorgsector. Wij verwachten namelijk dat op korte termijn ook zorginstellingen als onderdeel van de ‘zorgketen’ worden geconfronteerd met ‘MVO’. Deze confrontatie willen wij voor zijn, zodat ook zorginstellingen zich op MVO kunnen voorbereiden en de MVO kansen gaan zien.

Bent u geïnteresseerd om samen met Mvopunt de MVO kansen in de zorgsector te onderzoeken, dan komen wij graag in contact met u.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *