Uit een recent onderzoek naar familiebedrijven van het blijkt dat 70%* van alle ondernemingen eens familiebedrijf is. Deze bedrijven onderscheiden zich positief van niet-familiebedrijven:
- Familiebedrijven met meer dan 100 werknemers hebben in de periode 2010-2014 8% meer nieuwe arbeidsplaatsen gecreëerd. Overige ondernemingen laten een gemiddelde daling van 0,4% zien in deze periode (onderzoek PwC).
- Familiebedrijven investeren vaker in projecten waarbij pas op lange termijn financieel rendement wordt verwacht, namelijk twee derde ten opzichte van minder dan de helft bij niet-familiebedrijven.
- Familiebedrijven worden beter beoordeeld op goed werkgeverschap, zowel door klanten (88% vs 82%) als intern. Het personeel blijft vaker langer in dienst (90% vs 78%) dan bij niet-familiebedrijven. Aantrekkelijk werkgeverschap wordt 7% vaker geassocieerd met familiebedrijven. Meer dan de helft van de werknemers geeft aan dat zij het belangrijk vinden voor een familiebedrijf te werken (onderzoek van oa Nyenrode Business Universiteit).
Familiebedrijven hebben, kortom, een positieve associatie, zonder dat zij hier een marketingtool voor nodig lijken te hebben. Onderzoekers zijn van mening dat familiebedrijven hun merkidentiteit meer kunnen inzetten voor marketing en communicatie. De onderwerpen waarin familiebedrijven zich positief onderscheiden (zoals goed werkgeverschap, lange termijn visie gericht op continuïteit, innovatie en R&D, etc) zijn bij uitstek ‘MVO-onderwerpen’. In een samenleving waarin consumenten en bedrijven onderling elkaar steeds meer afrekenen op de impact van de bedrijfsvoering op het milieu, werknemers en de samenleving, is het benoemen van MVO elementen zeer waardevol en soms zelfs noodzaak. Niet alleen uit imago of marketing oogpunt zouden familiebedrijven meer moeten gaan vertellen, soms is het een must!
Speciaal voor familiebedrijven heeft Mvopunt daarom de volgende actie:
In een vrijblijvend MVO-bezoekuur komen wij bij u langs en krijgt u antwoord op vragen als:
- Wat is MVO en welke maatregelen, acties en beslissingen binnen ons bedrijf zijn dan MVO?
- Hoe doen wij het op basis van de internationale norm voor MVO, de ISO 26000?
- Welke MVO keurmerken, normen en certificaten zijn interessant voor ons en waarmee kunnen wij ons verder onderscheiden? (Lokaal, intern of juist zakelijk)
Klik hier voor meer informatie over deze kennismaking met MVO en Mvopunt.
*70 procent van alle bedrijven met meer dan één werkzame persoon